Είναι ενδιαφέρον, ότι η πρώτη ασφάλιση αστικής ευθύνης αυτοκινήτου, εκδόθηκε από την Travelers Insurance το 1897 και μάλιστα στην Αμερική!
Και ενώ μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη καθιερώθηκε η υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης αυτοκίνητων, είναι εντυπωσιακό ότι στη χώρα μας, έγινε υποχρεωτική μόλις το 1976!
Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος των αποζημιώσεων αφορά στην αστική ευθύνη, με δεύτερη σε συχνότητα την κάλυψη θραύσης κρυστάλλων και ακολουθούν οι κλοπές, οι ίδιες ζημίες των οχημάτων (από ατυχήματα, φυσικά φαινόμενα ή φωτιά). Συχνή επίσης είναι και η χρήση οδικής βοήθειας καθώς και η παροχή νομικής κάλυψης. Τέλος, πολύ συχνή είναι πλέον και η χρήση της κάλυψης υλικών ζημιών από ανασφάλιστα οχήματα μια και στη χώρα μας, μετά και την πρόσφατη διασταύρωση του ελέγχου των οχημάτων για την κατοχή ενεργού ασφαλιστηρίου συμβολαίου διαπιστώθηκε ότι παραμένουν ανασφάλιστα εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα.
Υπεύθυνος για την ασφάλιση του οχήματος είναι ο ιδιοκτήτης του, όμως, ευθύνη φέρει και ο οδηγός του οχήματος, ο οποίος θα πρέπει να ελέγχει εάν είναι ασφαλισμένο ένα όχημα πριν το χρησιμοποιήσει.
Ελέγξτε εάν είναι όντως ασφαλισμένο το όχημά σας ή το όχημα που πρόκειται να οδηγήσετε: https://www.hic.gr/hic/Check_ins.aspx
Εκτός της από το νόμο υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες έναντι τρίτων, οι ασφαλιστικές εταιρείες προσφέρουν και μια σειρά άλλων καλύψεων για διάφορες περιπτώσεις ατυχών συμβάντων που μπορεί να προκαλέσουν ζημιές σε ένα όχημα. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η μερική ή ολική κλοπή, η φωτιά, οι ζημιές από τρομοκρατικές ενέργειες, οι ζημιές από κακόβουλες ενέργειες, οι ζημιές από φυσικά φαινόμενα όπως πλημμύρες, θύελλες, καταιγίδες, χαλαζοπτώσεις, σεισμοί, η θραύση κρυστάλλων, η ζημιά στους αερόσακους μετά από ατύχημα, οι ζημιές που μπορεί να προκληθούν από ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα και οι ζημιές που μπορεί να προκληθούν σε ένα όχημα με υπαιτιότητα του ίδιου του οδηγού του. Ακόμη, οι ασφαλιστικές εταιρείες, προσφέρουν κάλυψη υπηρεσιών όπως νομική εκπροσώπηση και συμβουλευτική, σε περίπτωση διαφωνίας σε ένα ατύχημα, καθώς και οδική βοήθεια από βλάβη ή ατύχημα.
Είναι συνηθισμένο φαινόμενο πλέον, οι περισσότεροι να θεωρούν την ασφάλιση ενός οχήματος κάτι ασήμαντο, όμως υποχρεωτικό γιατί το ορίζει ο Νόμος. Πολλοί είναι αυτοί που δεν μπαίνουν στη διαδικασία να σκεφτούν τι καλύψεις μπορεί πραγματικά να χρειάζεται ένα όχημα και ποιοι είναι οι κίνδυνοι από τους οποίους απειλείται ή πόσο πιθανό είναι να προκύψει κάτι τέτοιο. Σπάνια πλέον μπαίνει κανείς στη διαδικασία να διερευνήσει όλες αυτές τις καλύψεις και το συνηθέστερο σήμερα είναι κάποιος να ψάξει να βρει την οικονομικότερη κάλυψη απλά για να είναι σύννομος.
Ωστόσο, σήμερα, η ανάγκη για πληρέστερη κάλυψη είναι ακόμα μεγαλύτερη, καθώς η καταστροφή ενός οχήματος είτε μερικώς, είτε ολικώς, θα δημιουργούσε πολύ μεγαλύτερο προβληματισμό και δυσχέρεια στον κάτοχό του έναντι του παρελθόντος, αν υπολογίσουμε ότι πλέον τα εισοδήματα και οι καταθέσεις μας έχουν μειωθεί ραγδαία και ο δανεισμός από τράπεζα είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί. Άρα η δυνατότητα επισκευής ή αντικατάστασης ενός οχήματος είναι πολύ μικρότερη απ’ ότι ήταν στο παρελθόν.
Πολλοί επίσης, λένε «είναι παλιό το αυτοκίνητο και δεν έχει νόημα να βάλουμε τέτοιες καλύψεις, δεν έχει μεγάλη αξία». Όμως, ακόμα και παλιό να είναι ένα όχημα και να έχει χάσει μεγάλο μέρος της αξίας του, δεν παύει να είναι λειτουργικό και να προσφέρει αυτό για το οποίο αγοράστηκε και διατηρείται. Άρα έχει μια αξία και σε ενδεχόμενη ζημιά από φωτιά, πλημμύρα, χαλαζόπτωση, κλοπή κλπ η αξία αυτή θα χαθεί. Γιατί, λοιπόν, να μην μπορεί κανείς να επισκευάσει τις ζημιές αυτές ή να αποζημιωθεί σε περίπτωση ολικής καταστροφής και έτσι να μη χάσει την αξία του; Άλλωστε, το ασφάλιστρο όλων αυτών των καλύψεων είναι ανάλογο της αξίας κάθε οχήματος.
Με την ίδια λογική, δηλαδή του «έλα μωρέ, μια ασφάλεια αυτοκινήτου είναι, πόσο δύσκολη ή περίπλοκη μπορεί να είναι;» λειτουργούν πλέον πολλοί άνθρωποι. Αναλαμβάνουν μάλιστα συχνά και την ευθύνη να διερευνήσουν την αγορά από μόνοι τους, καταλήγοντας σε ένα πρόγραμμα ασφάλισης με κάποια εταιρεία, χωρίς τις περισσότερες φορές να έχουν άποψη για αρκετά σημαντικά στοιχεία. Στοιχεία που αφορούν τόσο στην ασφαλιστική εταιρεία, όπως για παράδειγμα εάν υπόκειται στο σύστημα του φιλικού διακανονισμού και εάν ελέγχεται από την Τράπεζα της Ελλάδος ή κάποια άλλη κρατική αρχή του εξωτερικού, όσο και στο ίδιο το πρόγραμμα ασφάλισης που επιλέγουν και των όρων, των προϋποθέσεων και των εξαιρέσεων αυτού.
Ο λόγος για τον οποίο ακολουθεί κανείς αυτή τη διαδικασία, το να προσπαθήσει δηλαδή να ασφαλιστεί μόνος του, είναι γιατί θεωρεί ότι με αυτό το τρόπο θα πληρώσει λιγότερα. Και σε ορισμένες περιπτώσεις κάτι τέτοιο μπορεί να ισχύει, όχι όμως πάντα. Και σαν αντάλλαγμα πολλές φορές, εν αγνοία του, θυσιάζει πολλά, όπως για παράδειγμα τη σωστή επιλογή καλύψεων βάσει των δεδομένων του οχήματος, του ιδιοκτήτη και των οδηγών, τη γνώση και εμπειρία που οι επαγγελματίες του χώρου έχουν, τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που προσφέρουν και τη διαχείριση των υποθέσεων που ενδέχεται να προκύψουν στο μέλλον.
Μερικά από τα ερωτήματα στα οποία χωρίς τη βοήθεια ενός επαγγελματία ασφαλιστή δεν μπορούμε να απαντήσουμε εύκολα, είναι: Τι πρέπει να κάνω σε περίπτωση ατυχήματος με ανασφάλιστο όχημα; Τι συμμετοχή έχω σε περίπτωση ιδίων ζημιών ή ζημιάς από φυσικά φαινόμενα; Τι ποσοστό συμμετοχής έχω εάν τοποθετηθούν καινούρια ανταλλακτικά σε ένα παλιό όχημα; Σε περίπτωση κλοπής πότε θα λάβω την αποζημίωση ώστε να αντικαταστήσω το όχημά μου, και μέχρι τότε, πώς θα μετακινούμαι; Καλύπτονται οι ζημίες στη μαλακή οροφή του κάμπριο αυτοκινήτου μου; Και πολλά άλλα θέματα για τα οποία οι περισσότεροι δεν έχουν γνώση και εμπειρία γιατί απλά δεν τους έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Μια γνώση και εμπειρία που ένας ασφαλιστής την έχει και την προσφέρει σε όλους τους πελάτες.
Απαραίτητη λοιπόν είναι η συνεργασία με κάποιον επαγγελματία ασφαλιστή, καθώς το ζητούμενο δεν είναι πάντα και μόνο το χαμηλότερο ασφάλιστρο.
Αντίθετα, το ζητούμενο είναι η επιλογή των κατάλληλων καλύψεων για το όχημά μας, έναντι ενδεχόμενων συμβάντων, με τη βοήθεια ενός επαγγελματία.